Ce sunt superalimentele?

Dacă vrem să definim superalimentele pe scurt, am spune că ele sunt acele alimente în care regăsim o paletă largă de nutrienți valoroși în cantități mari. Dacă dorești să afli mai multe despre superalimente și despre beneficiile pe care ele le au asupra sănătății noastre, citește acest Ghid SUPERFOOD.

Deși promovarea și mediatizarea superalimentelor a dus la ideea greșită că numai legumele, fructele și alimentele exotice, străine și foarte scumpe pot fi cu adevărat super, merită să ne uităm la piața internă sau chiar în propria grădină, deoarece există multe alimente autohtone la îndemână care sunt foarte nutritive și, prin urmare, considerate superalimente. Avantajul alegerii produselor autohtone este că sprijinim agricultura locală, dar ocrotim și mediul înconjurător prin faptul că nu consumăm alimente tropicale aduse din cealaltă parte a lumii.

Merită să studiem temeinic superalimentele pentru a descoperi care fructe, cereale, semințe și legume sunt cele mai bogate în nutrienți și mai benefice pentru organismul nostru, și în același timp nu sunt deloc dificile de procurat.

Așadar, vă aducem 5 superalimente autohtone care nu sunt doar accesibile, ci și foarte sănătoase:

  1. Măceșe

Măceșele sunt considerate a fi superalimente, deoarece au, în primul rând, un conținut foarte ridicat de vitamina C. Deși fructele goji sunt un superaliment foarte popular pentru conținutul de vitamina C, trebuie să menționăm că măceșele conțin de 22 de ori mai multă vitamina C. Pe lângă vitamina C, măceșele conțin și alți nutrienți benefici, cum ar fi pectina, flavonoizii sau vitamina A. Măceșele ne ajută să ne întărim imunitatea, de aceea e recomandat să le consumăm sub formă de extract sau ceaiuri pentru a ne menține sănătatea pe tot parcursul anului.

2. Semințe de in

Semințele de in sunt deseori comparate cu faimoasele semințe chia și, deși cele două au conținut aproape identic de fibre și proteine, semințele de in se remarcă prin faptul că ele conțin mai mulți acizi grași Omega-3. Pe lângă multe alte substanțe nutritive valoroase, semințele de in conțin și lignani, care sunt fitoestrogeni. E important să știm că semințele de in trebuie măcinate înainte  de a le consuma, deoarece doar așa poate absoarbe organismul nostru nutrienții. În caz contrar, semințele trec prin sistemul nostru digestiv și se elimină, aproape neschimbate.

3. Ciuperci

Ciupercile sunt printre cele mai versatile superalimente, deoarece pe lângă faptul că ele conțin o mulțime de nutrienți, există și foarte multe moduri prin care le putem include în alimentația noastră în feluri principale, garnituri, supe sau chiar gustări sărate. Ciupercile sunt superalimente, deoarece sunt bogate în vitamine și minerale, conțin multă apă, au puține calorii și sunt o sursă excelentă de fibre și proteine.

4. Spanac

Încă de mici ni s-a spus că trebuie s mîncăm mult spanac pentru a fi la fel de puternici ca faimosul Popeye. Spanacul este, într-adevăr, foarte sănătos și, deși în ultimul timp spirulina a devenit foarte populară, trebuie să fim conștienți de faptul că și spanacul poate oferi la fel de multe beneficii, fiind bogat în vitamine, minerale, zinc și folat.

5. Orz

Quinoa este foarte populară ca și garnitură și este considerată un superaliment, dar există și garnituri mai simple,  la fel de sănătoase, pe paleta alimentelor autohtone: orzul, de exemplu, poate fi o opțiune delicioasă, iar unele cercetări au arătat că orzul conține cele mai multe oligoelemente dintre toate cerealele. De asemenea, orzul poate ajuta în caz de indigestie și poate fi folosit pentru a elimina proteinele animale din organism. Orzul trebuie să fie întotdeauna înmuiat timp de aproximativ 6-8 ore înainte de a fi gătit ca să fiarbă în mod sigur.

6. Struguri albaștri

Pe lângă faptul că putem face un vin delicios din ele, strugurii sunt fructe autohtone foarte  sănătoase, bogate în vitamine și minerale. Strugurii conțin vitamina K, potasiu, seleniu, fier, cupru și mangan, respectiv strugurii albaștri conțin mai mulți antioxidanți decât cei albi, fiind astfel mai sănătoși. Coaja strugurilor albaștri conține și resveratrol, un polifenol cu puternice efecte antioxidante, care ne ajută împotriva stresului oxidativ.

Sperăm că aceste noi informații vă vor ajuta data viitoare când veți sta pe gânduri în fața rafturilor cu produse exotice din supermarket, și veți opta în cele din urmă pentru alimentele autohtone.

Bineînțeles, veți găsi în continuare pe rafturi delicioasele ciuperci Boglar Champ, despre beneficiile cărora am scris mai multe aici.